Pulp Fiction met superhelden KICK-ASS 2


hit-girl-kick-ass-2-1024x640Amateursuperhelden-film Kick-Ass (2010) was een van de verrassendste releases van de laatste jaren. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Met een weergaloze Jim Carey en natuurlijk wederom de vuilbekkende tiener Hit Girl. Nieuwe Revu was op de set van Kick-Ass 2 in Londen. ‘Het was een droom om deze rol te krijgen.’

Voor de South Dock, een van de grootste studio’s op het Pinewood-complex, staan een aantal knokfiguranten in de motregen even snel een peukje te roken voor ze weer hun tegenstander de hersens in mogen slaan. Andere bontgekleurde superhelden in koddige outfits nemen geposeerde foto’s van elkaar met smartphones of eten even snel een broodje in de cateringtent, een klus die met de gecompliceerde maskers nog niet zo eenvoudig is.

De cast en crew van Kick-Ass 2 zijn begin oktober ten westen van Londen neergestreken om een aantal sleutelscènes in de film op te nemen. Of zoals regisseur Jeff Wadlow het noemt: ‘Braveheart-achtige veldslagen tussen superhelden en megaboeven’. Vandaag mag de internationale pers een kijkje komen nemen bij de opnamen van het tweede deel van de film, die uit het niets de cinemawereld verraste. Een teenmovie vol buitensporig geweld over sulletjes die superhelden spelen zonder  – op Nicolas Cage (Big Daddy) na – grote Hollywoodnamen. Want zeg nu eerlijk; wie had er voor de Kick-Ass-release van Aaron Johnson, Chloë Grace Moretz of Christopher Mintz-Plasse gehoord? Toch brachten deze rookies de comic book-helden Kick-Ass, Hit Girl en Red Mist magistraal tot leven en groeide de film, geregisseerd en geproduceerd door Matthew Vaughn (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch), uit tot een ware culthit, die – zeker door veel downloads en dvdverkoop – ook een vet commercieel succes werd.

STARS AND STRIPES
Kick-Ass 2 gaat verder waar het eerste deel eindigde. Dave Lizewsky – zoals de hoofdrolspeler heet zonder zijn huis-tuin-en-keuken-superheldenoutfit – wordt net als de andere personages in de film volwassen. Volgens de 23- jarige acteur gaat dit deel vooral over coming of age en karakterontwikkeling. ‘Iedereen is ouder geworden, maar Dave twijfelt daardoor plots heel erg over zijn toekomst. Net als Mindy Macready (Hit Girl) probeert hij een normaal leven te leiden en net als alle andere tieners naar school te gaan en een sociaal netwerk op te bouwen. Maar het lukt hem slecht. Hij gaat nadrukkelijker op zoek naar zijn werkelijke identiteit. Is hij nu een wannabe-superheld of een gewone jongen met een fuck-up-hobby?’

kick-ass_2_02037459_st_6_s-highDesondanks kan hij het niet laten om zo nu en dan zijn kloffie uit de kast te trekken en met harde hand tegen het kwaad te strijden. Hierbij ontmoet hij Doctor Gravity, gespeeld door Donald Faison – vooral bekend als Turk uit de comedyserie Scrubs. Hij overtuigt Kick-Ass om zich aan te sluiten bij Justice Forever, een groep amateursuperhelden onder leiding van Colonel Stars and Stripes (Jim Carrey) die de straten van New York willen schoonvegen van allerhande tuig. ‘Ik ben grote fan van het eerste deel. Het was dan ook een droom om deze rol te krijgen’, zegt Faison in een van de kleinere studio’s waar het clubhuis van de good guys is opgebouwd. Het is een smoezelige bunker met uiteraard een flinke Amerikaanse vlag aan de muur, een primitief krachthonk en een klein keukentje, waar een rooster aan de koelkast vertelt welke held die avond de borden moet afwassen.

Lolbroek Faison volgde voor zijn rol maandenlang thaibokslessen, maar blijkt toch talentvoller in het brengen van gevatte punchlines dan het uitdelen van echte punches in de gevechten. ‘Man, ik heb in mijn leven nog nooit zo  veel pijn geleden’, zegt hij terwijl hij een vers opgelopen blauwe plek toont. ‘Vechten is echt het aller moeilijkste van deze rol. Dat heb ik echt onderschat. Aaron is veel beter getraind. Die ziet er nu uit als een jonge Christian Bale. Hij staat iedere ochtend fluitend weer op de set. Ik kan mijn bed amper meer uitkomen na een lange draaidag.’

THE MOTHER FUCKER
In de grote South Dock-hal wordt ondertussen een scène opgenomen die vooraf gaat aan de massale veldslag die de strijd tussen goed en kwaad moet beslechten. Chris D’Amico (Mintz-Plasse), wiens vader Frank door Kick-Ass in deel een is vermoord, heeft een leger met beroepscriminelen en ander uitschot om zich heen verzameld. Hij noemt zichzelf ook geen Red Mist meer, maar gaat voortaan door het leven als The Mother Fucker. Daarbij heeft hij zichzelf een look aangemeten die zweeft tussen Marilyn Manson en een gemiddelde leernicht op een undergroundfeest.

Kick-Ass-2-screenshot-16Mintz-Plasse moest zelf wel even wennen aan zijn fetisj-outfit. ‘Toen ik voor het eerst in de spiegel keek, dacht ik wel: mijn God. Maar nu vind ik het wel iets hebben. Het enige probleem is de warmte. Leer ademt totaal niet. We hebben dan ook speciale zweetversies van onze kostuums, die we gebruiken voor de vechtscène’s. Being a villain is a stinky business.’ Het zweetpak is ook nu aan, want Mintz-Plasse mag meteen aan de bak. Op een wand vol schermen zien de pauzerende acteurs vanaf klapstoetjes in close-up hoe de evil army-leider keer op keer met een ferme vuistslag wordt neergeslagen. Na veertien takes is regisseur Wadlow pas tevreden. Opvallend genoeg kijkt de kleine acteur op ieder shot al voor de dreun gepijnigd. ‘Dat komt omdat er nu buiten beeld een hond aan zijn ballen hangt’, zegt een productiedame ter verduidelijking.

HIT-GIRL
Ook tienerster Chloë Grace Moretz heeft even een break. Haar stuntdubbel is deze ochtend tijdens een vechtscène flink gewond geraakt en gehecht in haar gezicht. Ze heeft haar haar in een netje en speelt wat met haar telefoon. De ballen-bijt-scène kan haar zichtbaar gestolen worden. ‘Deze film gaat qua actie veel verder dan het eerste deel’, zegt de 16-jarige actrice, die haar personage in deel een vlak voor een slachtpartij onsterfelijk maakte met de zin ‘Okay you cunts… Let’s see what you can do now.’ In de media benoemt tot de c-bomb, een woord dat voor volwassenen Amerikanen al moeilijk te slikken is, laat staan een minderjarige. Tijdens Kick-Ass 2 heeft Grace Moretz nog meer vuilbekkerij in de aanbieding. ‘Maar dan wel een creatiever werk’, lacht ze vriendelijk, terwijl ze aan een kop muntthee nipt.

‘De kracht van mijn personage was het onschuldige, maar vooral onvoorspelbare. Hit Girl is nu een stukje ouder, dus ligt het vloeken meer in de lijn verwachting en is het effect weg. Kick-Ass leunde erg op het verrassingselement. Daarom is er voor het vervolg ook voor een ander aanpak gekozen qua actie. In het eerste deel ging het vooral om wapens. Nu komen onze vechtkwaliteiten veel meer aan bod. Mijn battlescene met Mother Russia, een boomlange oervrouw uit het Oostblok, is echt episch. Ik mag er nog niet te veel over zeggen, maar ik denk dat er nog lang over zal worden nagepraat.’

Kick-Ass 2Grace Moretz is ondanks haar leeftijd inmiddels al een ervaren rot. Sinds haar doorbraakrol in Kick-Ass speelde de in Atlanta geboren actrice onder meer in Oscarwinnaar Hugo, de vampierencomedy Dark Shadows, Let Me In; de Amerikaanse adaptatie van de Zweedse culthit Låt Den Rätte Komma In en is ze binnenkort ook te zien als Carrie in de remake van de gelijknamige horrorclassic. ‘Ik vind de diversiteit in die rollen echt geweldig. Ik leer ook iedere film nog zoveel van grote acteurs. Daarom vond ik het ook zo jammer dat ik in Kick-Ass 2 geen enkele scène met Jim Carrey heb gedraaid. Ik ben echt een enorme fan van de manier hoe hij steeds weer geloofwaardig in de huid van compleet verschillende personages kruipt.’

SADIST
Intussen blijft de arme Mintz-Plasse klappen krijgen. Ditmaal mag een gezette dame met een handtas op The Mother Fucker losgaan. Wanneer hij na tien takes zijn bloedhete leren masker afzet gutst het zweet langs zijn behaarde kin naar beneden. Mark Millar, executive producer en schrijver van de Kick-Ass-comicserie, kijkt het lachend aan. Hij voelt zich zichtbaar thuis op de door hem volledig uitgetekende locatie. ‘Ik weet nog goed dat ik voor de eerste keer deze set zag. Het was net alsof ik in mijn eigen universum kwam binnengelopen. Ik voelde me net John Malkovich.’

De 43-jarige Schot is vanaf het eerste moment betrokken bij de ontwikkeling van de personages en het script. Volgens Millar was vooral de ontwapenende jonge cast in een multi-gewelddadige setting, het geheim van het succes van de eerste film. ‘Doordat iemand als Aaron heel kwetsbaar is, heb je ook het gevoel dat hij ieder moment het loodje kan leggen. Bij Spiderman weet iedereen dat het toch wel goedkomt op het einde. Kick-Ass is een soort Pulp Fiction met superhelden. Daarbij is de balans tussen het plot en de actiescène’s heel belangrijk. Het gaat niet van het ene gevecht naar het andere. In Kick-Ass 2 worden de personages nog verder uitgediept. Is Hit Girl bijvoorbeeld echt een sadist of was ze alleen gehersenspoeld door haar vader?’

HAAIEN
In de evil lair lopen de spanningen inmiddels hoog op. De enorme hal, waarin de slechteriken hun vertier hebben met gokkasten, pooltafels en waar zelfs een mega-aquarium vol haaien staat, is het decor voor de meest spectaculaire scène in de film. Een voor superheldenfilm-begrippen ongekend grote knokpartij, waarbij vrijwel de gehele cast de wapens kruist. Millar: ‘Naar mijn weten is dit nog nooit eerder gedaan. Zelfs in The Avengers namen niet alle helden en bad guys het in een megabattle tegen elkaar op. Dat vond ik toen al een gemiste kans.’ Voordat het wapengekletter begint, worden de vechtbewegingen eerst nog geoefend met martial-art-coaches. Daarna komen de hakbijlen, koevoeten, honkbalknuppels en ander primitief slagwerk tevoorschijn. Het gaat er hard aan toe en ondanks de brute bewegingen hoeft de EHBO maar een keer in actie te komen. Een grieperige Russische journaliste trekt de hitte in de broeierige hal niet zo en moet aan het zuurstof.

kick-ass-2-chloe-moretzWanneer de scène ongeveer twintig keer vanuit evenzoveel hoeken is opgenomen, gaat er een bel en doet Wadlow een dankwoord richting zijn crew. Het zwaarste deel zit er op en vlak nadat de regisseur zijn praatje heeft afgerond, zit het leeuwendeel van de acteurs al in geblindeerde auto’s richting hotel. Het geeft Wadlow (37) de tijd om aan de overgebleven leden van de pers uit te leggen waarom een onervaren regisseur – hij had voor Kick-Ass 2 pas twee speelfilms op zijn palmares – deze klus mocht klaren. ‘standvastigheid, bluf en een beetje mazzel’, zegt de inmiddels in een sofa neergeplofte Amerikaan met een glimlach. ‘Matthew had een comicverhaal van mij gelezen en gevraagd of ik mee wilde schrijven aan het scenario. Dat wilde ik wel, maar dan alleen als ik ook mocht regisseren. Daarna hoorde ik niets meer van hem. Toen ben ik zelf maar aan de slag gegaan en heb een eerste versie van het script geschreven en naar hem opgestuurd. Daardoor was hij zo enthousiast geworden, dat ik het toch mocht oppakken. Maar nu ik het vertel, vraag ik me af of hij hier blij mee is. Straks krijgt hij voor Kick-Ass 3 honderd scripts opgestuurd.’

WATCHMEN
Het script van de film is gebaseerd op twee comics: Kick-Ass 2 en Hit Girl. Wadlow wilde vooral geen geforceerde mengelmoes maken van beide stripboeken. ‘Een comic letterlijk vertalen naar het witte doek werkt niet. Kijk maar naar Watchmen. Wat de Kick-Ass-serie sterk maakt, zijn de sympathieke karakters die een brute omgeving willen overleven. Het gaat om onbeholpen pseudo-helden in een echte wereld. Hit Girl is eigenlijk de enige bovenmatig getalenteerde vechtmachine van de hele cast. Daardoor blijft het verhaal – hoe bizar soms ook – toch geloofwaardig.’ Ondanks dat Wadlow het succes van vooArganger Vaughn – die als producent nog steeds betrokken is bij de film – nog maar moet zien te evenaren, voelt hij geen extra druk. ‘Natuurlijk hebben we veel contact, want het is toch zijn geesteskind. Maar mijn visie is leidend. Anders had hij net zo goed zelf kunnen regisseren. Matt is daar zelf ook altijd duidelijk over geweest. Hij zei alleen tegen mij: Maak gewoon een goeie film. Dat heb ik destijds met Kick-Ass ook gedaan.’

John den Braber

Comments are closed.