‘Wat wil ik met mijn leven?’ I AM KLOOT


I Am KlootZe worden al jaren het best bewaarde geheim van Engeland genoemd en daar moet verandering in komen. Met Let It All In maakt I Am Kloot wederom een stap richting het gewenste grote publiek. Het is dan ook niet toevallig dat Elbow-leden Guy Garvey en Craig Potter voor de tweede maal op rij de productie voor hun rekening nemen. ‘Ik ben het zat dat mensen vragen wat ik nu echt wil doen met mijn leven.’

I Am Kloot-frontman John Bramwell is een echte levensgenieter. Hij voelt zich overal thuis en zit in het Amsterdamse Lloyd Hotel al rond elf uur in de ochtend aan een halve liter bier. Bij navraag blijkt het al zijn tweede te zijn en de Brit verwacht dat er nog wel meer zullen volgen op deze ‘lange dag’. ‘Maar ik heb goed geslapen’, zegt de zanger met een lach. ‘Ja, ik ben ondertussen al 47, dan is goede nachtrust echt een must als je artiest bent.’

Bramwell is in de hoofdstad om te praten over Let It All In, alweer het vijfde studioalbum van de Mancunians. I Am Kloot doet veel interviews, want met deze plaat moet de wereld eindelijk veroverd worden. Het Britse trio wordt door liefhebbers van lome folkmuziek gekoesterd, maar het grote publiek heeft nooit bepaald warmgelopen voor de band. Sterker nog: In eigen land zijn de ‘veteranen’ van I Am Kloot al ruimschoots voorbijgeschoten door rookies als Ben Howard en Ed Sheeran.  ‘Weet je, het is een dubbel gevoel’, zegt Bramwell nadat hij zijn glas bier heeft leeggedronken. ‘Aan de ene kant zijn we heel blij met wat we nu doen. Echt. Maar ik ben het ook wel zat dat mensen vragen wat ik nu echt wil doen met mijn leven. Alsof dit een fase is, waar ik doorheen moet of zo. Dat is best gek.’

Een van de nummers op het nieuwe album van de Britten heet – opvallend genoeg – These Days Are Mine. Volgens Bramwell gaat het wat ver om het nummer als een noodkreet of persoonlijke borstklopperij te bestempelen. ‘These Days Are Mine is het enige nummer dat juist niet op mij of de band betrekking heeft. Ik schreef het meer als een lijflied voor iedereen die op wat voor manier dan ook de wereld wil veroveren. In gedachten zag ik mensen het massaal meezingen tijdens onze concerten en daar hun persoonlijke gedachten bij hebben. Ik zou zoiets nooit over mezelf zeggen. Dan klink je toch een beetje als Adolf Hitler, haha.’

BUITENBEENTJE
Op Let It All In is Bramwell in vrijwel alle andere nummers gewoontegetrouw juist wel heel persoonlijk. In Mouth On Me verklaart de frontman via een reflectie over zijn jeugdjaren waarom hij altijd de outsider zal blijven. ‘Ik hoorde nooit ergens bij. Ik had ook letterlijk een grote bek en was stronteigenwijs. Maar uiteindelijk is dat wel de reden dat ik hier nu zit. Met I Am Kloot heb ik mijn eigen wereld gecreëerd en daar mag de rest van de wereld zich bij aansluiten. Mouth On Me is een echo uit het verleden, die voor mij duidelijk maakt, dat er in al die jaren helemaal niet zoveel veranderd is. Ik blijf altijd dat buitenbeentje en dat is niet erg.’

Bramwell put tijdens het schrijven vooral uit het verleden. Zo schreef hij de openingsnoten van Masquerade al toen hij dertien was. ‘Natuurlijk was ik verliefd’, zegt hij met een knipoog. ‘Maar dat deuntje is altijd bij mij blijven hangen en na al die jaren kon ik er nu wel een compleet nummer omheen bouwen. Er poppen constant leuke refreintjes of intro’s in mijn hoofd op. De kunst is om ze ergens in je geheugen op te slaan en tevoorschijn te toveren als het nodig is. De concentratie opbrengen om spontaan opkomende creativiteit niet te vergeten, is mijn allergrootste uitdaging.’

50X DRONKEN
Net als op voorganger Sky At Night wordt de productie van het nieuwe studioalbum van I Am Kloot verzorgd door stadgenoten Guy Garvey en Craig Potter van Elbow. Uitgerekend de band die met vergelijkbaar repertoire wel grote zalen en festivalweiden vult. ‘Ik gun die jongens het allerbeste. Ze verdienen het ook, want het zijn echte vakmensen. Dat wij Guy en Graig graag als producers hebben, heeft vooral te maken met vertrouwen. Zij weten precies wat wij willen en proberen niet hun eigen zin door te drammen. Daarnaast zijn het goede vrienden en dat helpt natuurlijk ook. Ik zeg altijd: een producer moet iemand zijn waarmee je minimaal vijftig keer dronken bent geworden en die veel verstand van muziek heeft. Tja, dan kom ik toch eigenlijk alleen bij Guy en Graig uit, haha.’

Door wederom met het Elbow-duo in zee te gaan, nam I Am Kloot wel een risico. Toch is Bramwell nooit bang geweest dat het hele productieproces een herhaling van zetten zou worden. ‘We wilden absoluut geen Sky At Night 2 maken, waarbij we maanden met hen in de studio zaten en eigenlijk samen het album creëerden. Voor Let It All In hebben we alles anders aangepakt. Guy en Graig zijn ditmaal niet vanaf het begin bij de opnamen betrokken. Zij hebben achteraf hun magie losgelaten op de nummers en daar zijn we heel tevreden over. Als het aan mij ligt doen die jongens ons komende album weer. Het scheelt in ieder geval weer een aantal zinloze meetings met potentiële kandidaten, die het dan toch niet worden.’

John den Braber

Comments are closed.