Drie akkoorden en de waarheid GARY CLARK JR.


Gary-Clark-Jr-credit-frank-maddocks-medium-pic1-Aug12‘De nieuwe Jimi Hendrix!’ Hij kan zelf helemaal niets met deze lofkreet. Gary Clark Jr. denkt niet in hokjes en wil al helemaal niet in de voetsporen treden van de beste gitarist allertijden. De Amerikaan wil slechts zijn verhaal vertellen en daarbij spreekt hij het liefst met schurende riffs en oneindig lange solo’s. ‘Blues is niets meer dan drie akkoorden en de waarheid.’

‘Zal ik een glaasje whisky nemen?’ Clark Jr. kijkt met grote hondenogen naar het meisje van zijn platenlabel en schrikt van zijn eigen verzoek. ‘Nee, ik wacht nog wel even’, herstelt hij zich onmiddellijk. De 29-jarige Texaan schraapt zijn keel en pakt een grote kan die op tafel staat. ‘Het is pas twee uur. Een glaasje water is beter op dit tijdstip van de dag’, zegt hij met een knipoog. ‘Ik heb namelijk veel te vertellen.’

Clark Jr. is een relaxte vent. Hij zit onderuitgezakt in een luxe fauteuil op zijn kamer in het chique Amsterdamse Hotel Vondel. Hij is in Nederland voor een gebruikelijk publiciteitsrondje met interviews en radio- en tv-optredens. Uiteraard hoort De Wereld Draait Door Daar ook bij. ‘Gekke boel daar. Een minuut spelen. Man, zo kort duurt een gemiddelde solo niet eens.’ De in Austin geboren gitarist moet lachen om zijn eigen grap, zoals hij voortdurend met een stralend gezicht over zijn grote passie praat. Muziek is namelijk zijn alles en dat hij daar nu zijn geld mee kan verdienen, is voor Clark Jr. eigenlijk ‘te bizar voor woorden.’

VAN HOWLIN’ WOLF TOT OBAMA
Ondanks zijn ietwat laconieke houding is de bluesgitarist met recht een rising star in de internationale muziekwereld te noemen. Sommigen leggen zelfs parallellen met Stevie Ray Vaughan en vooral Jimi Hendrix. Hij wordt aanbeden door hordes fans, waaronder enkele bekende collega’s. Zo speelde hij al met Eric Clapton, Alicia Keys en The Rolling Stones en nodigde Barack Obama hem uit om op te treden in het Witte Huis tijdens het Red, White and Blues Event. Clark Jr. zegt dat er eigenlijk niets is veranderd met vroeger. Nog steeds speelt hij met passie en plezier en draait zijn leven niet om status, maar muziek. ‘Het is alleen wat drukker geworden’. En weer is daar die lach.  Toch heeft hij op sommige momenten ook reflectie nodig. Wanneer Clark Jr. in Austin terugkomt na een toer, trekt hij zich dan ook een dagje helemaal terug. ‘Vooral om na te denken over wat er de laatste jaren allemaal met me is gebeurd. Dat moment van bezinning heb ik echt nodig, ander word ik gek.’

Vanaf zijn jeugdjaren in Austin weet Clark Jr. dat hij in de muziekscene wil werken. Het liefst als artiest, maar anders achter de schermen. ‘Het is mijn lotsbestemming. Ik heb altijd geweten dat ik muzikant ging worden. Dat moest gewoon. Mijn moeder vond dat idee maar niets en vroeg: ‘Maar wat als je nu bijvoorbeeld je hand verliest?’. Nou, dan ga ik produceren.’Clark Jr. hield woord en tot op de dag van vandaag heeft hij nog geen ‘normale’ baan gehad. Hij leerde gitaarspelen en bezocht iedere avond concerten in zijn geboortestad. ‘Austin wordt de live music capitol of the world genoemd. En dat is terecht. Iedere avond staan er in ieder kroeg bandjes te spelen. Van reggae tot rockabilly en van r&B tot blues. Ik was als puber al helemaal gek van de ruige sound van Muddy Waters en Howling wolf, dus ik had mijn eigen scene snel gevonden.’

VERHALEN OP GITAAR
Toch bestempelt Clark Jr. zichzelf niet als een pure bluesgitarist. Hij gelooft sowieso niet in muzikale hokjes. ‘Niemand is toch eendimensionaal? Ik wil mezelf met mijn muziek neerzetten als mens. Alle nummers die op het album staan, zeggen iets over mij. Het is een introductie van de persoon die ik ben en de omstandigheden die mij gevormd hebben. Harde tijden, plezier, liefde en verlies. Als dat blues is, prima.’ Volgens de Amerikaan kan bluesmuziek niet zonder soulelementen, die ervoor zorgen dat mensen geraakt worden. Dat bluesmuziek puur gebaseerd is op ellende en verdriet, is volgens Clark Jr. dan ook onzin. ‘Iemand zei ooit tegen me: ‘Blues is niets meer dan drie akkoorden en de waarheid. If you don’t mean it, don’t sing it.’ Zo zie ik het ook. Zolang het oprecht is, komt iedere boodschap aan. Of het nu een positieve of verdrietige boodschap is.’

Ondanks dat hij al jaren actief is als gitarist, is Blak and Blu pas het eerste echte studioalbum van Clark Jr. ‘In het zuiden van de Verenigde Staten gaat alles langzaam. Daardoor is er volop tijd om talent te ontwikkelen. Die tijd heb ik nodig gehad om deze volwassen plaat te maken. Ik heb urenlang zitten jammen om beter te worden en door de vele conversaties met andere mensen, weet ik mezelf nu beter uit te drukken.’ Die intensiteit en oprechtheid zijn volgens Clark Jr. het geheim achter zijn succes. ‘Ik vertel verhalen met woorden, maar vooral met mijn gitaar. Hierdoor kan ik nog beter mijn gevoelens uiten. Vooral tijdens de liveshows kan ik helemaal losgaan. Het klinkt misschien raar, maar een goeie solo kan mij emotioneren op het podium. Er is flink wat zelfvertrouwen voor nodig om je ziel en zaligheid te geven voor een groep vreemden. Het is namelijk niet makkelijk om je zo kwetsbaar op te stellen.’

Clark Jr. verheugt zich op een druk festivalseizoen, waarbij hij in ons land in ieder geval North Sea Jazz meepakt. Volgens de meestergitarist moet zijn liveshow vooral een feestje zijn, waarbij de vibe tussen artiest en publiek boven alles gaat. ‘Soul en blues verbinden mensen. Bij sommige muziekstijlen zie je echt groepsvorming ontstaan. Zeg maar het wij en zij-principe. Terwijl muziek volgens mij om interactie gaat tussen iedereen. Als er dan toch een boodschap in mijn muziek moet zijn, is dat het koesteren van die emoties. Voelen dat je leeft en kunt genieten én treuren. Volgens mij draait het daar in de bluesmuziek om.’

John den Braber

Comments are closed.