‘Het interesseert haar geen hol’ SOLANGE


vibevixen-solange-instagramTerwijl zus Beyoncé de Amerikaanse president toezingt, probeert Solange Knowles (26) in de Amsterdamse club Bitterzoet haar imago van the next best thing waar te maken. De meningen zijn verdeeld. De een noemt het amateuristisch, de ander geniaal.

Als Solange en haar band na krap vijftig minuten van het podium afstappen, blijft de zaal in poppodium Bitterzoet wat beteuterd achter. Was dit het nu? De zangeres, die ook al een half uur te laat begon, geeft zelfs geen toegift en sluit zich vervolgens met haar 8-jarige zoontje Daniel op in haar kleedkamer. Twee journalisten die de hele dag hebben gewacht op een interview, vertrekken met de staart tussen de benen de nacht in. Solange Knowles: singer-songwriter/model/actrice/danseres/ontwerpster en dj. Door kenners getipt als dé nieuwe R&B-diva, maar het zusje van wereldster Beyoncé laat na haar plichtmatige Nederlandse nummertje vooral vraagtekens achter.

Ondanks een vrij bescheiden palmares is de naam van Solange overal garant voor een volle bak. Tout hip Amsterdam loopt dan ook uit om the next big thing in levende lijve te zien schitteren. ‘Ik vond het maar saai’, zegt 3FM-dj Coen Swijnenberg. Hij is net als andere bezoekers na afloop vooral teleurgesteld in de performance van de Texaanse. ‘Het was oké, maar ik ben niet razend enthousiast. Solange is een goede zangeres, maar op deze manier gaat ze haar zus niet inhalen, dat is wel duidelijk.’ Ook NRC-journalist Jan Vollaard is na het zien van de show in Bitterzoet niet bepaald onder de indruk van Solanges kunsten.

‘Ik vind het vlees nog vis. Het is een ordinaire Madonna-rip-off. Het is sowieso verdacht als iemand uit de R&B-hoek plots indie wil zijn.’ Volgens routinier Vollaard is de jongste Knowles-telg muzikaal absoluut een klasse minder dan haar oudere zus. ‘Het is allemaal wat magerder en fletser dan Beyoncé en ze heeft te veel bedachte maniertjes. Of ze een ster wordt? Geen idee. Maar ze doet het goed in de Verenigde Staten, dus het zou me niets verbazen als we voorlopig nog niet van haar af zijn.’

GEMAKZUCHT
De kritiek van de muziekkenners verbaast Aldo Perotti niets. De persman van Konkurrent, dat de distributie van Solanges nieuwe album True in ons land verzorgt, zag de bui al hangen toen hij voor het eerst met het team rond de zangeres in zee ging. De onprofessionaliteit en gemakzucht droop ervan af. ‘Ik was er een paar weken terug eigenlijk al klaar mee’, briest hij aan de vooravond van de enige show die Solange dit voorjaar in Nederland geeft. Perotti krijt legio persaanvragen, maar vanuit het management komt geen of onvolledig antwoord.

solange-knowles-fnmtv-04‘Ik heb nog nooit zo’n amateuristisch zooitje meegemaakt. Een week voordat haar album uitkwam, had ik nog geen enkel cd’tje binnen. Ik snap dat niet. Ik had haar promotioneel overal weg kunnen zetten: magazines, kranten, tv, noem maar op. Daarnaast is er officieel niet eens een single, dus er valt ook weinig te pluggen bij de radiozenders om airplay te krijgen. Kijk, dat ze in een kleine club wil staan, snap ik nog wel. Dat geeft haar natuurlijk street credibility. Maar doe er dan vervolgens iets mee. Dit is zo jammer.’

De haperende aanloop naar het avondje Bitterzoet is geen toeval. Ook de dag gebeurtenissen op de dag van de show, doen het humeur van Perotti niet opfleuren. ‘Eigenlijk wilde ik niet eens gaan kijken, maar toen ik hoorde dat een aantal journalisten via haar management toch interviews hadden geregeld, was ik toch wel benieuwd. Vervolgens kwam Solange veel te laat aanzetten, dus is er van die interviews ook niks terechtgekomen. Ze was ziekjes, hoorde ik via haar tourmanager. Na de show is ze met haar zoontje de kleedkamer ingedoken en heeft niemand haar meer gezien. Iedereen heeft gewoon een dag voor lul zitten wachten.’

TIENERMOEDER
De hype rond de in Houston geboren artiest is niet zo gek. Solange is in de Verenigde Staten namelijk helemaal hip and happening. En dat terwijl tot deze zomer alleen de fanatiekste R&B-liefhebbers nummers van haar kunnen meezingen. Een meid die uit de muzikaalste familie van Amerika komt, maar toch pas op 26-jarige leeftijd doorbreekt. Hoe zit dat? Simpel: Solange wordt in 2004 op haar achttiende al moeder, wat haar zojuist opgestarte popcarrière tamelijk in de weg staat. Ze blijft muziekmaken, maar richt haar focus ook op de modewereld – het vakgebied van moeder Tina – en gaat aan de slag als dj en actrice.

solange-knowles-djing-galleria-houstonIn 2008 brengt ze een tweede album uit, wat ook geen potten, laat staan records breekt. Een jaar later gaat ze met zuslief mee op tournee en geeft Solange zelfs een soloshow in de Amsterdamse Melkweg, waar geen kip op afkomt. Daarna gaat het roer om. Ze tekent bij het indielabel Terrible records van Grizzly Bear’s Chris Taylor en transformeert van een zoet R&B-meisje in een verleidelijke indiepop-vamp.

MEEDEINEN
Solange als de donkere tegenhanger van Lana Del Rey en daar hoort nu eenmaal een andere crowd bij. De langverwachte comeback van de ‘nieuwe’ Solange vindt dan ook plaats in The Bowery Ballroom. Normaliter is de popzaal in Lower Manhattan het speelveld van navelstaarbandjes als Local Natives en Other Lives of de duistere dance van James Blake, maar ditmaal wordt de tent gevuld met hipsters van alle huidskleuren. De kick-offshow van haar tour is maanden voor aanvang al stijf uitverkocht en er staat dus al vroeg op de avond een lange rij voor de ingang van de New Yorkse undergroundclub. Veel bezoekers blijken de zangeres amper te kennen, maar hebben vooral de vrieskou getrotseerd omdat het jongere zusje van Beyoncé volgens kenners de urban indie superster van de toekomst is.

Solange-Knowles-for-RimmelWanneer de band de eerste tonen van het catchy Some Things Never Seem To Fucking Work inzet en Solange in de maat van de dikke beat in een peperduur Miu Miu-pak het podium op paradeert, gaat de met hipsters uitpuilende zaal aanvankelijk flink los, maar de sfeer kakt al snel weer in. Op de bovenring staan moeder Knowles en grote zus Beyoncé – ondanks de tropische clubtemperatuur diep verscholen in een dikke sweater met hoodie – wat geforceerd mee te deinen op de voortglijdende mix van vunzige R&B en blikkerige eighties-pop. Net als een maand later in Amsterdam laat Solange vocaal het achterste van haar tong nooit zien en pakt ze na iets minder dan driekwartier haar biezen. Beyoncé heeft dan onder begeleiding van enkele kleerkasten allang het pand verlaten.

Solange zal er dus nog flink aan moeten trekken om de nieuwe popprinses te worden. Dat ze qua stijl en zang flink afstand neemt van haar legendarische zus is volgens Sylvana Simons in ieder geval een geniale zet. Volgens het vaderlandse R&B-geweten is Solange als Beyonce-kloon namelijk volslagen kansloos in een sister-battle. ‘Ze weet dat ze altijd een stapje meer moet doen dan Beyoncé en heeft daarom voor een andere richting gekozen. She turned a bad situation into something good. Wat moet je anders doen als je de kleine zus bent van de beste zangeres ter wereld?.’
Simons roemt de lef en charisma van de zangeres, die volgens de voormalig TMF-vj een uitgekiend plannetje heeft om de muziekwereld te veroveren. ‘Solange wil haar fans zieltje voor zieltje winnen. Bij haar gaat alles the hard way. Daarom doet ze ook niet veel interviews. Dat hoort bij haar mistiek. Op dat gebied staat ze misschien nog wel het verst van Beyoncé af.’

DIVAGEDRAG
Volgens Charlotte Bouman van modeglossy’s Glamour en Vogue moet Solange het vooral van haar reputatie als the next big thing hebben. ‘Ze is een hype in de hipsterscene en daar zijn Amsterdammers heel gevoelig voor. Ik denk niet dat ze een zaal buiten de randstad uitverkocht zou hebben.’ Bouman ziet in Solange dan ook vooral een stijlicoon en niet direct een muzikale wereldster. ‘Ze is een echte fashion darling die bij alle shows front row zit, hippe feestjes afstruint en wordt gekleed door Prada. Muzikaal zit er best veel in, maar het komt er niet uit. Het is allemaal wat vlakjes. Ik heb tijdens haar show in Amsterdam niet eens gehoord dat ze ziek was, dat zegt genoeg.’

Trendsetter, wannabe-sterrenzusje of urban-R&B superster. Het zal Perotti verder een zorg zijn. ‘Het interesseert haar blijkbaar zelf geen hol en dus ben ik er ook eigenlijk een beetje klaar mee. Weet je, als Solange zo graag een indie-artiest wil zijn, moet ze eerst dat divagedrag lozen. Dit hele bezoek aan Nederland was echt een aanfluiting.’ Ondanks de buitengewoon stroeve samenwerking met het Knowles-gezelschap, heeft distributeur Konkurrent inmiddels wel uit eigen zak een plugger ingehuurd om Solanges nummer Losing You alsnog op de radio te krijgen. ‘Ik weet dat we worden misbruikt, maar het lullige is: het kan zomaar heel groot worden. Een dan is het toch zonde om het te laten liggen.’

John den Braber

Comments are closed.